9. tananyagegység
  Megnevezése   LinkedIn tudatos használata

A Linkedin 2003-ban jelent meg és jelenleg a negyedik legnépszerűbb közösségi média csatorna az Egyesült Államokban. Középpontjában elsősorban a karrier áll, vagyis segíti a felhasználókat kapcsolatokat kiépíteni, és tartalmakat megosztani többek között a szakmabeliekkel, beleértve a kollégákat, a lehetséges munkavállalókat, üzleti partnereket, stb. A cégek számára pedig egyre jobb lehetőséget kínál a marketingre.

MIRE FIGYELJ, MIUTÁN LÉTREHOZTAD A LINKEDIN-FIÓKOD?

ÁLLÍTSD BE A NYILVÁNOS PROFILOD URL-JÉT!
Ahhoz, hogy a személyes profilod valóban professzionálisnak hasson – és persze, hogy könnyebb legyen megosztani mondjuk az önéletrajzodban -, érdemes személyre szabni a nyilvános URL-t.

ADJ A PROFILODHOZ HÁTTÉRKÉPET!
Miután a közösségi média csatornákon elterjed a háttérképek használata, a Linkedin sem hagyhatta ki, így 2014 júniusától elérhető a funkció. Ennek annyi előnye van a számodra, hogy egy kicsit személyesebbé teheted a profilod, ha saját fotót használsz. A Linkedin 1584 x 396 pixel felbontású képet javasol ide, ami lehet JPG, PNG vagy akár GIF fájl is, a lényeg, hogy 8 Mb alatt maradjon a mérete.

HASZNÁLD KI, HOGY HOGY LINKEKET HELYEZHETSZ EL A PROFILODBAN!
Ahelyett, hogy csak az alapértelmezett linkeket használnád a weboldalak felsorolásánál a Contact Info részben, hozzáadhatsz bármilyen URL-t, köztük olyat, amely a személyes portfóliódat tartalmazza, vagy más közösségi oldalakra mutatót. Ráadásul az egyes munkahelyek leírását is kibővítheted linkekkel. És azt se felejtsd el, hogy az egyes munkahelyekhez feltölthetsz prezentációkat, videókat vagy audiofájlokat is! Ami remek lehetőség arra, hogy érdekesebbé tedd az önéletrajzod.

SEO-ZD A LINKEDIN PROFILODAT!
Nem csak weboldalakat vagy blogokat lehet keresőoptimalizálni, hanem a linkedines profilodat is. Ezáltal többen fognak rád találni, ha azokat a kulcsszavakat használják, amelyeket Te is fontosnak tartasz. Ezeket a kulcsszavakat a profilod több részénél is megjelentetheted: a címsorban, az összefoglalóban, vagy a munkatapasztalataidnál.

RENDEZZ ÁT RÉSZEKET!
Amikor szerkesztés módban használod a profilod, akkor bizonyos szekcióknál átrendezheted az ott megjelenő információk sorrendjét. Ehhez csak a szerkesztés kiválasztása után az egyes elemek mellett megjelenő vonala fölé kell vinned az egeret, és ha megjelenik egy nyíl, akkor kattintással meg is ragadhatod az adott elemet.

MENTS EL KERESÉSEKET!
A Linkedin lehetővé teszi azt, hogy elments munkakereséseket. Ehhez csak a keresés után a jobb felső részen megjelenő Create search alertre-re kell kattintani, ahol beállíthatod, hogy napi vagy heti értesítést kérsz róla. Később törölheted azokat a kereséseket, melyek már nem fontosak a számodra, ha a “Manage” gombra kattintasz.

INDÍTSD EL A MUNKAKERESÉST!
Ezt a Job menüpontban éred el, de ha erre a linkre kattintasz, akkor szintén elindíthatod az aktív munkakeresés folyamatát. Ehhez csak ki kell töltened a megfelelő mezőket, majd bekapcsolni a funkciót.

FINOMHANGOLD A “JÓVÁHAGYÁSOKAT”!
Így talán nem ismerős, de ha úgy mondjuk endorsements, akkor nyilván mindenkinek beugrik, hogy mi is ez a funkció. Ez szépen működik, csak figyelned kell arra, hogy a megfelelő készségek, tudás legyen felsorolva, valamint, hogy a beállításoknál mi az, ami be van kapcsolva, és mi az, ami nem. A lehetőségeket ott találod az Endorsement részen: az “Add a new skill”-el vehetsz fel ide új elemeket, míg a box bal alsó sarkában lévő “Adjust endorsement settings”-re kattintva állathatod be, hogy hogyan működjön a jóváhagyások rendszere a Te esetedben. Természetesen törölhetsz is elemeket a szerkesztés ikonra (jobb felső sarok a boxban) kattintva.

LÉGY BEAZONOSÍTHATÓ!
Tedd lehetővé másoknak, hogy lássák, ki vagy, amikor megnézik a profiodat! Lépj be a beállításokba (a felső menüsorban a profilfotódra kattintva megjelenő legördülő menüben válaszd a Settings & Privacy lehetőséget), majd a Privacy résznél a “Profile viewing options” pontnál állíthatod be, hogy mit láthatnak belőled mások. Az alapértelmezett beállítás tanácsos, ha valóban a karriered előmozdítására használnád a Linkedint, a többi opcióval viszont jól lehet rejtőzködni.

HOGYAN ALAKÍTSD KI AZ “ÖSSZEGZÉST” A PROFILODNÁL?
A Linkedin profilod egyik legfontosabb része az összegzés, mely egyből a neved és a fotód alatt található összefoglaló leírás rólad. Ez az, ami meggyőzi arról az érdeklődőket, hogy tovább görgessenek lefelé. Itt kell magad eladni a munkáltatóknak vagy az ügyfeleknek, felkelteni a figyelmet. Ugyanúgy működik a dolog, mint egy weboldalnál: ez a hajtás feletti rész, ahol a leglényegesebb elemeknek meg kell jelenniük, különben visszalép a látogató. De mi kerüljön bele?

AZ ÖSSZEGZÉS NEM RÓLAD SZÓL
Talán meglepő lehet elsőre, de az összegzésednek nem rólad kellene szólnia. Ahogy egy weboldalnál is a rólunk oldal alapvetően nem rólunk, hanem az értékesítésről szól, úgy itt is az a lényeg, hogy “miként tudod kelendőbbé tenni a portékát”. Nem az önéletrajzod kerül tehát ide, hanem a válaszok azon kérdésekre, hogy miként tudod megoldani az ügyfél problémáját? Milyen gondjaira kínálsz megoldást? Miért lesz jobb a munkáltató vagy ügyfél élete, ha téged bíz meg a munkával? Az olvasók ugyanis nem rajtad gondolkodnak, hanem magukon, hogy mennyiben tudod könnyebbé tenni az életüket. Ezért kell teljes mértékben az ő szükségleteikre és igényeikre összpontosítanod. És lehetőleg röviden kell választ adnod ezekre a kérdésekre, mert a látogatók nem feltétlenül fogják lenyitni az összefoglalást. Így mindössze egy-két mondatnyi helyed van a meggyőzésre. Utána jöhet a többi, de a meggyőzésre irányuló mondatoknak rövidnek kell lenniük, és előre kell kerülniük.

AZONOSÍTSD BE A KÖZÖNSÉGED!
Ki fogja elolvasni ezt az összegzést? Kit akarsz elérni vele? Milyen munkát keresel? És milyen személyekkel akarsz kapcsolatba lépni? Megint egy csomó kérdés, amelyekre meg kell fogalmaznod a választ ahhoz, hogy tudd, mit is kellene leírnod. A Linkedinen ugyanis a legkülönfélébb emberek jelen vannak, akik eltérő dolgokat keresnek ott. Egy HR-est például az érdekelhet elsősorban, hogy milyen tapasztalatot szereztél egy nagynevű cégnél. Ugyanakkor egy kis, startup talán olyan embert keres, akik képes neki abban segíteni, hogy nulláról felépítsen egy céget. Minél inkább sikerül leszűkíteni a célközönséged igényeire az összefoglalód, annál hatékonyabbá válik számukra.

INDULJ KI EGY LISTÁBÓL!
Vannak olyan elemek, amelyeket szeretnél, ha szerepelnének az összegzésedben? Ezeket még annak megírása előtt gyűjtsd össze, mert nagyban megkönnyítik majd a munkát. Mi lehet az a pár dolog, amit feltétlenül meg kell említened? A legfontosabb szakmai teljesítmények Mi az, ami megkülönböztet a többektől Egy idézet egy korábbi munkáltatótól Valami hiteles dolog a személyiségeddel kapcsolatban A keresett pozícióhoz kapcsolódó kulcsszavak Ezekről 3-4 rövid bekezdést fogalmazz meg úgy, hogy megkülönböztethetővé válj a többiektől. Ez lesz az, ami rád irányítja majd a figyelmet.

MARADJ TÖMÖR!
Ne felejtsd el, hogy ez egy összegzés, tehát nem ide kell kerülnie minden adatnak a legnagyobb részletességgel. Erre ott van a tapasztalatokról és a tanulmányokról szóló rész. Az összegzés lényege a figyelem felkeltése annak érdekében, hogy aztán továbbgörgessenek a profilodban.

FIGYELJ A KULCSSZAVAKRA!
A Linkedin összegzés második legfontosabb célja a figyelem felkeltésén túl az, hogy könnyen megtalálható legyél. Ehhez – akárcsak a SEO-ban – kulcsszavakat kell használnod. Melyek azok a kulcsszavak, melyekre a potenciális érdeklődők, azaz munkáltatók és ügyfelek rákeresnek veled kapcsolatban? A kulcsszavak mindig a céljaidtól és a közönségedtől függenek. Csak gondold át, hogy milyen keresésekre szeretnél a találati listán szerepelni, majd ezeket a kulcsszavakat helyezd el a leírásodban. Túlzásba persze nem kell esni, hiszen a többi részben is szerepeltethetsz majd kulcsszavakat.

HOGYAN ERŐSÍTSD A HITELESSÉGED A LINKEDINEN?
Mivel az emberek rendkívül szkeptikusak mindennel kapcsolatban, amit a weben találnak – sok a rossz tapasztalat -, ezért a Linkedin-profilodnál is oda kell figyelni arra, hogy maximálisan hitelesnek tűnjön. Hiszen, ha az emberek, akik rátalálnak a profilodra, megbízhatónak találnak, akkor nyilván nagyobb eséllyel akarnak veled dolgozni.

1. EMLÍTSD MEG MINDEN EREDMÉNYEDET! A leggyorsabb módja annak, hogy erősítsd a hitelességedet, ha minden eredményedről részletesen beszámolsz. Ez azt jelenti, hogy minden tapasztalatod felsorolod: az ügyfeleiddel, munkáltatóiddal kapcsolatos információkat, valamennyi munkatapasztalatodat, tanfolyamokat és az ezeken elért végzettségeket. Ha szerepelsz valamilyen listán, közreműködtél valamilyen projektben, akkor jelezd és linkeld! Ha felkerültél valamilyen releváns listára, ha valahol megemlítettek, ha írtál egy könyvet, közzétettél cikkeket, akkor azt tedd láthatóvá mindenki számára. Írd le azokat az eredményeket is, amelyeket az egyes munkáid során elértél! Még akár a címlapi képre is ráhelyezheted a megjelenéseidet, ha látványosan meg tudod tenni. Valahogy így: Ez alapján hitelesnek tűnik ez a profil? Elsőre legalábbis meggyőző.

2. SZEREZZ AJÁNLÁSOKAT! Ha bemutattad a teljesítményedet, az sokat segít, de ami még hatékonyabb, ha ajánlásokat szerzel azoktól, akikkel együtt dolgoztál vagy dolgozol. Az emberek ugyanis sokkal inkább megbíznak mások véleményében, mint a Tiédben, amikor magadról beszélsz. Annál is inkább, mert a Linkedinen annak a személynek a profilját is le tudják ellenőrizni, aki az ajánlást adta Neked. A cél tehát az, hogy minél több ajánlást összegyűjts. Ehhez annyit kell tenned, hogy felveszed a kapcsolatot azokkal, akikkel korábban együtt dolgoztál, és megkéred őket erre a szívességre. Nyilván olyanokat kérsz csak meg, akik jelen vannak a Linkedinen. A legjobb persze, ha ezek az ajánlások olyanok, mint egy esettanulmány, tehát kiderül belőlük számszerűsítve, hogy mit tettél hozzá a cég eredményeihez. A statisztikák nem csak hitelesebbé teszik az ajánlást, hanem megmutatják azt, hogy mennyit érsz.

3. VIDEÓ AJÁNLÁSOK! Az ajánlások következő fokozatát a videós ajánlások jelentik. Minden munkahelyed szerkesztésénél a felület alján megtalálod az alábbi részt: A Linkedin itt lehetővé teszi, hogy videót is linkelj, ami azt jelenti, hogy az ügyfeleid akár egy YouTube videóban is elmondhatják Téged méltató mondataikat.

4. TÉGY KÖZZÉ HASZNOS TARTALMAKAT!
Végül pedig ne feledkezzünk meg arról, hogy a hitelességed kialakítása érdekében folyamatosan kommunikálnod kell. Mégpedig olyan tartalmakat kell közzétenned, melyek hasznosak és segítenek az embereknek, mivel ezáltal is növeld a bizalmukat irányodba. A legegyszerűbb, ha a Linkedin saját platformját használod a publikálásra. A bejegyzések linkjei megjelennek a Linkedin profilodban, így az emberek könnyen elérik őket, és kattintani tudnak rájuk. Természetesen a saját blogodban vagy akár mások blogjában megjelent bejegyzéseket is megoszthatod a Linkedinen, sőt akár közzéteheted csoportokban. Arról azonban győződj meg, hogy ezek valóban igényes tartalmak, mert ezek alakítják a Te személyes márkádat!

MIT POSZTOLJ A LINKEDINEN?
Mivel a Linkedin egy szakmai, kapcsolat-építő közösségi média csatorna, így a leginkább illeszkedő tartalmat az álláshirdetések és a karrier-információk alkotják. Egy céges oldal megfelelő eszköz arra, hogy a pontenciális alkalmazottak többet megtudjanak a cégről. Nézd meg például, hogy a Google, hogy használja a Linkedint. Megosztja a cégkultúrával kapcsolatos információkat, közzéteszi a munkavállalói tapasztalatokat, az alkalmazottak eredményeit, valamint tájékoztatást ad arról, hogy milyen területen keresnek szakembereket.

CÉGES HÍREK
mellett, hogy közzéteszed a munkalehetőségeket és a karrier-információkat, céges híreket is megoszthatsz a Linkedinen. Ahogy például a Facebook csinálja. Ahhoz, hogy meg tudd állapítani, mely posztok érik el a legnagyobb elköteleződést – a legjobb bejegyzések azok, melyek a legtöbb megtekintéssel, kattintással vagy elköteleződési aránnyal bírnak -, használd a céges oldalad analitikáját. Ennek segítségével tudod megállapítani, hogy mi az, amire reagál a közönséged. (Ehhez itt nyújt segítséget a Linkedin.) Ezután már csak az a dolgod, hogy hasonló bejegyzéseket készíts, vagy pedig a sikeres bejegyzéseid néhány hét elteltével ismét közzétedd. Ha nagyobb elköteleződést szeretnél elérni, akkor érdemes a Linkedinen is bevetni a képeket és a videókat. A Linkedin szerint a képek általában 98 százalékkal nagyobb hozzászólási arányt érnek el, míg a közvetlenül lejátszott Youtube videóknak 75 százalékkal magasabb a megosztási aránya.

SZAKMAI TARTALOM
Néha persze nincs elég olyan tartalmad, mely az előbb említett témákról – karrierről, állásról, céges eredményekről – szól. Ilyenkor közzétehetsz olyan tartalmakat is, melyek a célközönségedbe tartozó szakemberek számára érdekes lehet, például tanulmányokat vagy képzésekről szóló tájékoztatást, ahogy például a Hubspot is. Ehhez persze nem árt tudni, hogy ki is a célközönséged, azaz kik követnek téged a Linkedinen. A róluk szóló analitikát így éred el. Kiderül például, hogy milyen iparágakból jönnek, akik érdeklődnek a céged iránt, ami már jó támpontot jelent a posztok témájának meghatározásához.

MIRE FIGYELJ KÉSŐBB, A LINKEDIN HASZNÁLATA SORÁN?
Régebb óta van Linkedin profilod? Mikor nézted át utoljára az ott megadott információkat? Akkor talán fuss neki, és a most felsorolt dolgokat feltétlenül tekintsd át!

FRISSÍTSD A KÉPEKET ÉS A LEÍRÁST!
Ha történt valami változás veled (vagy a cégeddel) mondjuk az elmúlt 12 hónap során, amiről úgy érzed, hogy érdemes megmutatni az embereknek, akkor frissítsd a megjelenő képeket a profilodnál. Ha egy cégről van szó, akkor ez lehet például egy új termék vagy szolgáltatás bevezetése, esetleg egy újramárkázás, új imidzs kialakítása, új design a weboldaladon. Arra is figyelj, hogy a korábban közzétett leírás megfelel-e a jelenlegi állapotodnak, azt tükrözi, amit teszel, pontosan megmutatja-e, hogy ki is vagy jelen pillanatban. Ha megjelent egy új videó rólad vagy a cégedről, akkor azzal is bővítsd ki a Linkedin profilodat. Végül, ellenőrizd, hogy a Linkedin profilod megjelenése azonos a céged más online megjelenéseivel!

ELLENŐRIZD A TAPASZTALATOK RÉSZT!
Gyakori hiba, hogy nem egészen friss az Experience rész a Linkedin-profiloknál. Pedig ez rontja a hitelességed és a szakmaiságod. Győződj meg arról, hogy a jelenlegi munkahelyedet helyesen adtad meg! Ha szükséges, akkor rendezd újra a sorrendet! Egyszerűen csak fogj meg egy részt, és vidd a megfelelő pozícióba úgy, hogy a legrelevánsabb tapasztalatok legyenek legfelül!

ELLENŐRIZD A WEBOLDAL-LINKEKET! Mivel a weboldalak linkjei gyakran változnak, így ugyanilyen gyakran kellene ellenőrizned, hogy a Linkedin profildnál megadott linkek helyesek-e. Ehhez a névjegyednél a Contact Infóra kell kattintani, ahol legördülnek a lehetőségek, többek között a linkek szerkesztése. Nem muszáj a legördülő lehetőségek közül választani. Ha az Other opciót választod, akkor meghatározhatod, hogy mi legyen a linked horgonyszövege.

RENDEZD EL A KAPCSOLATAIDAT! Ha a felső menüsorban a My Network címkére kattintasz, akkor a legördülő menüben kiválaszthatod a Connection linket. Erre rákattintva felsorolja a kapcsolataidat, melyek közül érdemes kidobálni azokat, melyek nem relevánsak. Ugyanakkor azok számára innen küldhetsz üzenetet is, akikkel szorosabbra fűznéd a viszonyodat. Érdemes.

TEKINTSD ÁT AZ AKTIVITÁSODAT! A frissítések rendszeres megosztása az egyik legjobb lehetőség arra, hogy növeld a láthatóságodat és a Linkedin profilod látogatószámát. Ha névjegyednél a “View profile as” melletti nyíl fölé viszed az egeret, akkor a megjelenő menüből kiválaszthatod a View recent activity linket, mely megmutatja, hogy melyik frissítésed miként teljesített. A Linkedinen optimális lenne a legalább három naponkénti frissítés, illetve olyan tartalmak megosztása, melyek nem csak relevánsak rád vagy a márkádra tekintve, de a célközönségedet is érdekelhetik.

HOGYAN ÉRHETSZ EL TÖBB MEGTEKINTÉST ÉS MEGOSZTÁST A LINKEDINEN?

1. ÍRJ CSAK SZÖVEGES POSZTOKAT!
Közöségi média tippeknél biztos találkoztál már azzal a tanáccsal, hogy az emberek általában nagyobb eséllyel osztanak meg képet vagy videót. Habár ez igaz lehet mondjuk a Facebook esetében, a Social Media Examiner szerint nem működik a Linkedinen. Ahogy az még kevésbé, amikor linkeket osztasz meg, amihez általában behúz egy képet is a rendszer. Ugyanakkor, ha kép és linkek nélküli, pusztán szöveges posztot osztasz meg, akkor az jelentősen több reakciót válthat ki. Egy Linkedin poszt hossza most már elérheti az 1300 karaktert is. Ez persze nem túl hosszú, néhány bekezdéses bejegyzést jelent. Ha olyan a témád, hogy nagyobb teret kíván, akkor rendkívül egyszerűen publikálhatsz is cikket a Linkedin beépített blog-platformján. Mivel a Linkedin csak a szöveges posztod elejét mutatja meg a hírfolyamban, ezért azt a történetmesélési technikát kell alkalmaznod, miszerint a legfontosabb, a felhasználót megragadó mondatok az elejére kerüljenek. Ha szeretnél reakciókat a posztodra, akkor itt is érdemes kérdéseket feltenned, álláspontot megfogalmaznod. Ha pedig képet és linket is tennél a bejegyzésedhez, akkor azt ne a posztba, hanem a kommenteknél helyezd el!

2. LÁJKOLD A SAJÁT POSZTJAIDAT!
Miért jelenik meg egy Like gomb a saját posztod mellett? Vajon a Linkedinen nem néz ki furcsán, ha a saját bejegyzésedet lájkolod? Ott egy gomb, amiről tudod, hogy nem kellene megnyomnod. De miért is? Hiszen, ha lájkolod a posztod, akkor javítod az elkötelezettséget. Ugyanez vonatkozik a saját kommentjeidre is. Ez különösen akkor hasznos, ha mások is hozzászóltak a bejegyzéshez, mert így jelzést kapnak a hozzászólásra érkezett lájkról, és ez lehet, hogy őket is további közreműködésre ösztönzi. És, hogy miért is hasznos a saját posztjaidat vagy kommentjeidet lájkolni? Azért, mert az emberek sokkal sokkal könnyebben lépnek interakcióba akkor, ha már más megtette az első lépést. Ez olyan, mint a táncparkettre lépni: sokkal nehezebb elsőként rálépni, mint akkor, ha már sokan táncolnak ott előtted.

3. HASZNÁLD KI A HOZZÁSZÓLÁS LEHETŐSÉGÉT!
Mindig figyelj azokra, akik időt szakítottak arra, hogy egy kommentet hagyjanak a posztod alatt! Ha lájkolod a posztjaikat vagy válaszolsz rájuk, akkor megnöveled az esélyét annak, hogy tovább folytatódik a társalgás. Azok az emberek, akik hozzászóltak, ilyenkor jelzést kapnak arról, hogy válasz érkezett a hozzászólásukra, aminek eredményeként további elkötelezettséget érhetsz el, ideális esetben pedig akár a bejegyzésedet is megosztják.

4. KÉSZÍTS ÉS OSSZ MEG NATÍV VIDEÓKAT!
A Linkedin mobil appjával videókat tudsz készíteni, vagy akár előre elkészített videót is fel tudsz tölteni. Keresd a videókamera ikont az app legfrissebb verziójában, a jobb felső sarokban! Csakúgy mint a Facebookon, a Linkedinen is automatikusan, de némán indulnak el a videók a hírfolyamban. Ugyanakkor szöveget nem tudsz rá írni, így magának a videónak kellene tartalmaznia a szöveget. Ehhez valamilyen videószerkesztő programra lesz szükséged. Mivel a videó még újdonság a Linkedinen, ezért a használatával ki tudsz tűnni a többiek közül. Érdemes tehát kipróbálni, és figyelni, hogy milyen eredményeket érsz el vele.

5.    TEDD NYILVÁNOSSÁ A FRISSÍTÉSEIDET!
2017 júliusa óta lehetőség van arra, hogy nyilvánossá tedd az állapotfrissítéseidet. Ehhez ellenőrizd a beállításaidat és válaszd azt a lehetőséget, miszerint bármely posztod nyilvános lehet. Ezt az asztali felületen teheted meg, ha először rákattintasz a Me, majd a Setting & Privacyre. Válaszd ki a Privacy fület, ahol megtalálod a Blocking and hiding részt. Itt kiválasztod a Followers részt, ahol beállítod, hogy mindenki láthassa az állapotfrissítéseidet. Ez azonban még nem lesz elég. A bal oldali menüben látod a Profile Privacy pontot, amire kattintva válaszd ki a megjelenő opciók közül az Edit your public profile-t. Az itt megjelenő oldal jobb oldalán találod a Customize Your Public Profile részt, ahol beállíthatod, hogy mi és ki számára legyen nyilvános. A Posts & Activities mellett is legyen pipa. Ezek után már bármely posztodat nyilvánossá teheted, ehhez a mező alatti részen kell a Public lehetőséget választanod a legördülő menüből. A Linkedin leírását itt találod minderről.

Utolsó módosítás: 2022. június 21., kedd, 22:42