17. lecke. A turizmus multiplikátor hatása
17. lecke. A turizmus multiplikátor hatása
Az előző leckében azt vizsgáltuk, hogy a turisták mire költik el a pénzüket, hogyan oszlik meg a költés a turizmus különböző alszektorai között. A költés vizsgálatának van azonban egy másik aspektusa is, az, hogy a turizmus révén a gazdaságba bekerülő pénz hova és milyen áttételeken keresztül áramlik szét, s ezáltal miként hat a gazdaság fejlődésének egészére. Gazdaságföldrajzi szempontból vizsgálva a turizmus nem más, mint térbeli jövedelemátcsoportosítás. A küldőterületen képződött jövedelmét a turista nem ott költi el, hanem egy másik országban vagy földrajzi régióban, a jövedelem keletkezésének eredeti helyétől akár többezer kilométernyire.
A fogadóterületen ez a költés "égből hullott pénz", olyan jövedelem, amely nem a helyi gazdaságban képződött, de szétáramolva abban jelentős gazdasági növekedés forrása lehet. A turizmus gazdasági hatásait vizsgáló közgazdát ebből az érdekli leginkább, hogy mekkora ez a növekedés, és a gazdaság mely területein jelenik meg. A kérdésre a multiplikáció jelenségének vizsgálata adja meg a választ.
1. A multiplikáció jelensége
A multiplikáció latin eredetű szó, jelentése: megsokszorozódás. Némileg leegyszerűsítve arról van szó, hogy a nemzetgazdaságba kívülről érkező különféle jövedelmek nem maradnak sokáig pénz formájában a turisztikai szolgáltatóknál. Egy részük ugyan véglegesen vagy átmenetileg kiáramlik a gazdaságból (lásd később), de jelentős hányadukat általában elköltik, mégpedig a következő célokra:- személyes szükségletek kielégítésére fordítják,
- a vállalkozások működtetésének költségeit fedezik belőle,
- befektetik
A vásárlás révén a pénz a turisztikai szolgáltatóktól a különböző gazdasági szervezetekhez (ipari, kereskedelmi, mezőgazdasági vagy szolgáltató vállalkozásokhoz) kerül, amelyek (az előbbiekben felsorolt célokra) megint csak elköltik, a folyamat tehát folytatódik tovább. Minden elköltött pénz bekerül a gazdaság vérkeringésébe, újabb és újabb vállalkozásokhoz jut el, s eközben - optimális esetben - újabb és újabb jövedelmeket generál, tehát megsokszorozódik, multiplikálódik. Az eredetileg elköltött egy egységnyi pénz többszörösére is növekedhet.
A turisták költésének egyik "fellegvára" az isztambuli Nagy Bazár
A gazdaságba a turizmus révén kívülről beinjektált jövedelmek a vásárlások és kibocsátások következtében szétáramlanak, tovagyűrűznek az egész gazdaságban. Ezért szokták a multiplikáció jelenségét tovagyűrűző hatásnak is nevezni.
A multiplikátor annak mérőszáma, hogy a turizmusszektorban történő pótlólagos pénzköltés mekkora mértékű hatást vált ki a gazdaság más szektoraiban, illetve a gazdaság egészében.
1.1 A pótlólagosság fogalmáról
A fenti defnícióban kiemeltük a "pótlólagos" szót, és ez nem véletlen. A multiplikátorok kiszámításának csak akkor van értelme és lehetősége, ha az adott gazdasági területen a költés mértéke egy adott időszak (általában egy év) alatt megnövekszik. Ez a növekmény a pótlólagos költés. A turizmusban elköltött pénz persze akkor is hatással van a gazdaság egészére, ha a költés évről-évre ugyanakkora, mérni és számszerűsíteni a hatást azonban csak a változás folyamatában lehet.2. A jövedelmi multiplikátor és modellje
A későbbiekben látni fogjuk, hogy a turisztikai költés hatásaival kapcsolatban többféle multiplikátor is kiszámítható, a legfontosabb azonban közülük a turisztikai jövedelmi multiplikátor.A turisztikai jövedelmi multiplikátor "azt az arányt jelöli, hogy az egységnyi pótlólagos turisztikai költés a gazdaságban mekkora összjövedelmet generál."
(Puczkó - Rátz, (2002): A turizmus hatásai, 93. o.)A turizmusban keletkező jövedelmek multiplikálódásának működési mechanizmusát jól szemlélteti a következő modell:
Az egyszerűsített multiplikátormodell
A modellből látható, hogy a turisták által elköltött pénz az első körben a turisztikai vállalkozókhoz kerül. Ők a vállalkozás működtetése érdekében mindenekelőtt helyi vásárlásokra ((értsd: hazai előállítású termékek és szolgáltatások vásárlására) fordítják a pénz egy részét.A háztartások közvetlen jövedelmei részint maguktól a turistáktól származnak (pl. fizetővendéglátás esetén), részint a turisztikai szolgáltatók által fizetett bérből. Az önkormányzat jövedelmeinek egyik része szintén közvetlenül a turistáktól ered (idegenforgalmi adó), másik részét viszont a turisztikai vállalkozóktól beszedett adók jelentik.
A központi költségvetés jövedelmei (hasonlóképpen az önkormányzatokéihoz) közvetlenül a turistáktól (vízumdíj, áfa) vagy a vállalkozók adóin keresztül kerülnek az államkincstárba. Importra is szükség van a turizmus működtetéséhez. Még a legfejlettebb országok sem képesek teljes önellátásra, így a vállalkozók az otthon nem kapható anyagokat, berendezéseket kénytelenek (a kereskedelem közvetítésével) külföldről beszerezni.
Az első körben keletkezett jövedelmek sorsa mind a háztartások, mind az önkormányzatok, mind az állam esetében ugyanaz. Vagy vásárlásokra költik, vagy importra, vagy pedig megtakarítják. A vásárlások révén már átjut a turisták által elköltött pénz az elosztás második körébe, a gazdasági szervezetekhez. Ezek mindazon termelő és szolgáltató vállalkozások - atomerőműtől a belsőépítészig -, amelyek a turizmus kiszolgálásához szükséges javakat, tevékenységeket előállítják. Mondhatjuk úgy is, hogy ez maga az egész nemzetgazdaság, kivéve persze a turisztikai szektort, amely az elosztás első körében van.
A jövedelmek újraelosztása pontosan ugyanolyan séma szerint történik itt is, mint az első körben, s a folyamat most már hasonlóképpen ismétlődik a 3., 4. stb. újraelosztási ciklusban.
A jövedelmi multiplikátort ki lehet számítani nemcsak a turizmus szektor egészére, hanem annak alágazataira is. Egy széles körű vizsgálat esetén mérik például a nagy szállodák, a kis szálláshelyek, az éttermek, a légi és tengeri közlekedés, stb. multiplikátorait. Ezek - többek között - a turizmusfejlesztési tervek kidolgozásához nyújtanak jelentős segítséget, hiszen megmutatják, hogy a turizmus mely alszektorai gyakorolják a legnagyobb hatást a gazdaság egészére.
2.1 A kiáramlások fogalma és típusai
A multiplikáció jelenségének vizsgálatánál már utaltunk rá, hogy a turisták költése nem teljes egészében kerül be a gazdaság vérkeringésébe, annak egy része átmenetileg vagy véglegesen kiáramlik onnan. A kiáramlások típusai:- Adók
Ezeket az állam vagy a helyi önkormányzat szedi a turizmus különféle bevételei után. Ha az adóbevételeket fejlesztési célokra vagy az infrastruktúra, az intézményhálózat működtetésére használják fel, akkor később visszakerülnek a gazdaság körforgásába. Ha azonban államadósság törlesztésére vagy a költségvetési deficit finanszírozására költik, akkor véglegesen elvesznek a gazdaság számára. - Import
Mivel a turizmus működtetéséhez általában importtermékekre is szükség van, az ezek megvásárlására fordított összeg véglegesen kiáramlik a fogadó ország gazdaságából. - Megtakarítások
A jövőbeni, nagyobb költségigényű gazdasági célok megvalósítása érdekében mind a magánszemélyek, mind az önkormányzatok, mind pedig az állam igyekszik megtakarítani bizonyos összegeket. Ez a pénz a későbbiekben visszakerül a gazdaságba, és hozzájárul a multiplikációhoz. - Profitkiáramlások
Az adott országban működő külföldi vagy multinacionális tulajdonú turisztikai vállalkozások maguk döntenek arról, hogy keletkezett profitjukat ott fektetik-e be, vagy kiviszik az országból. A fogadó ország szempontjából természetesen az a kedvező, ha helyben költik el a pénzt, mert akkor az multiplikálódik a gazdaságban. Ha viszont kiviszik az országból, akkor véglegesen elveszettnek tekintendő.
2.2. Egyéb multiplikátorok
A turizmus gazdasági hatásvizsgálatánál legfontosabbnak tekintett jövedelmi multiplikátor mellett más turisztikai multiplikátorok is definiálhatók, hiszen a turisták pótlólagos költése nem csupán a gazdaságban keletkező jövedelmekre hat. Így kiszámíthatjuk például a termelési, a fogyasztási vagy a költségvetési multiplikátort is. Ezek azt mutatják meg, hogy egy egységnyi pótlólagos turisztikai költés hatására milyen arányban növekszik az adott gazdaságban az össztermelés, az eladott áruk összértéke, illetve az összes adóbevétel.A gazdaságfejlesztés munkaerő-szükségletének tervezésénél lehet fontos a foglalkoztatási multiplikátor. Azt mutatja meg, hogy egységnyi pótlólagos turisztikai költés hatására mennyivel nő a foglalkoztatottság. E multiplikátortípussal a 19. leckében részletesebben is foglakozunk.
Összefoglaló kérdések
Miért kiemelt jelentőségű a multiplikáció vizsgálata a turizmus gazdasági hatásainak vizsgálatánál?Melyek a legfontosabb feltételei annak, hogy a turizmuson keresztül beáramló pénz multiplikálódni tudjon az adott ország gazdaságában?
Последнее изменение: понедельник, 4 августа 2014, 23:13