Marketing
Marketing
1. Fogyasztói igény
Egy vállalat akkor képes piacon maradni, ha alapvető célját hatékonyan meg tudja valósítani, ehhez piaci szemlélet és fogyasztóorientált gondolkodás szükséges. A marketing a működést úgy orientálja, hogy a vállalat megfelelő mennyiségű ésminőségű, elfogadható árú termékkel vagy szolgáltatással jelenjen meg a piacon.
Ehhez elengedhetetlen a fogyasztói igények feltárása. A vállalatnak meg kell értenie a fogyasztói csoportok magatartását, és a fogyasztási szokásokat befolyásoló tényezőket. Szem előtt kell tartani, hogy az igénykielégítés csak akkor jöhet létre, ha az alábbi tényezők találkoznak:
- a fogyasztó személyi jellemzői;
- a termék jellemzői;
- vásárlási szituáció.
Ez nem egyszerű feladat, hiszen az igények megfogalmazásától a termék (szolgáltatás) legyártásáig a "vevőkről szerzett információ" számos kapun halad át, és mindenütt torzulhat. Így néha előfordul, hogy az igényelt ill. a megvásárolt (termék) ill. szolgáltatás tulajdonságai nem egyeznek. Ennek okait tárja fel az alábbi ábra:
A marketing célja tehát:
- feltárni a fogyasztói igényeket és piaci réseket (látens-, megnyilvánuló-, átmeneti piaci réseket);
- a vállalat működését a fogyasztói igényekre orientálni, ill. azzal integrálni.
A marketingstratégia a vállalati stratégiából vezethető le, annak lényegét fejezi ki; alapvetően olyan kérdések megválaszolására irányul, mint:
- milyen igényeket akarunk kielégíteni?
- milyen igényeket tudunk a versenytársaknál jobban kielégíteni?
2. A marketing alapkérdései
A marketingstratégia kialakítása kapcsán három alapvető feladatot kell elvégezni:
- Fogyasztói szükséglet konkretizálása
- Piackutatás - piacelemzés és piacszegmentálás (termékszempontú, demográfiai, társadalmi tényezők stb.)
- célpiac kiválasztása;
- pozícionálás (a kínált termékek, szolgáltatások pontos meghatározása);
- Verseny (versenyhelyzet) és versenystratégia elemzése
- konkurenciaelemzés;
- a konkurensek stratégiáinak (kihívók, követők, meghúzódók) meghatározása;
- A fogyasztókiszolgálás stratégiájának meghatározása (annak elérése érdekében, hogy a fogyasztó a vállalat termékeit válassza):
- tömeges személyre szabás: egyedi vevői igények érvényesítése tömegtermelési technológiák keretében;
- kapcsolat marketing, mely a vevő hosszú távú megtartására irányul;
- pozícionálás (a kínált termékek, szolgáltatások pontos meghatározása);
- marketing-mix.
3. A marketing-mix
A marketingszemlélet érvényesítését szolgáló elvek és tevékenységek rendszere.Főbb tényezői:- termékpolitika;
- árpolitika;
- értékesítési utak politikája;
- kommunikációs politika.
3.1 Termékpolitika
Az termékpolitika fogyasztói igények kielégítésére szolgáló termékek körének és tulajdonságainak meghatározására, valamint a fogyasztónak való bemutatására vonatkozó elvek és módszerek összessége.Főbb kérdései:- minőség;
- termékjellemzők;
- forma;
- márkanév;
- méret;
- csomagolás;
- szolgáltatás;
- garancia;
- visszavétel.
- a termékszerkezet, (termékportfolió);
- a termék-életciklus (Product Life-Cycle); az életciklus menedzsment szoftverekkel támogatott módszere a PLM)
- a termék bemutatása:
- márka;
- csomagolás;
- címkézés, stb.
3.2 Árpolitika
Az árpolitika a vállalat által kínált termékek árának meghatározása hosszú távú törekvések figyelembevételével (pl. bevezetőár, többlépcsős ár, stb.).Tényezői:- árpolitikai célok kiválasztása;
- kereslet meghatározása;
- költségek becslése, kalkulációk;
- versenytársak árstratégiáinak elemzése;
- árképzés módszerének meghatározása;
- végső ár kialakítása.
Alapvető árpolitikai célok lehetnek:
- profit maximalizálása;
- az árbevétel maximalizálása;
- befektetés-arányos nyereség elérése;
- forgalomnövelés (pl. árcsökkentéssel);
- piaci részesedés növelése;
- túlélés (csak rövid távú cél lehet);
- piac lefölözése (monopolhelyzet - monopolár);
- helyzet fenntartó árazás (követik az "árvezető" cég árait);
- a termék minőségének kifejezése.
A kereslet meghatározásának kritikus tényezője a fogyasztók árérzékenységének vizsgálata, ennek során az alábbiakat kell figyelembe venni:
- a termék egyedisége;
- a fogyasztó tájékozottsága a termék helyettesíthetőségéről;
- fogyasztási hajlandóság;
- a termék előnyeinek hatása;
- ár - minőség arány, stb.
A költségek becslése nagyon lényeges kérdés, hiszen az ár alsó határa a költségektől függ. Ezért a fedezetszámítás elvégzése alapvető a minimális ár megállapítása kapcsán.
A versenytársak ármagatartásának elemzése
- több konkurens összehasonlításával;
- a potenciális helyettesítő termékek árának elemzésével (kereszt-árrugalmasság).
Árképzési módszerek:
- költségalapú árképzés (termék teljes költsége módosítva a pótlékkulccsal (%));
- keresletalapú árképzés:
- árszintek képzése az ár- és jövedelemrugalmassági mutatók alapján;
- az ármeghatározás lényeges eleme a fajlagos fedezet megállapítása;
- versenytársalapú árképzés esetén az ár a versenytársak árai alapján történik.
Végső ár kialakítása alapvetően a marketing-mix egyéb elemeinek mérlegelése és számbavétele után történik, de szempont a cég termékportfoliója, és a kereslet egyéb jellemzői.
3.3 Az értékesítési utak politikája
A fogyasztóhoz gyakorta nem közvetlenül a gyártótól jut el a termék. Ezt az utat marketingcsatornának is nevezik.
A marketingcsatornák kiválasztására és alkalmazására vonatkozó elvek és módszerek összessége, az értékesítési utak politikája.
A marketingcsatornák dimenziói:
- fizikai folyamat
- tulajdonosi folyamat
- fizetési folyamat
- információs folyamat
- eladás-ösztönzési folyamat.
A megfelelő értékesítési út kiválasztásának szempontjai:
- fogyasztói szükséglet és gyors kielégíthetősége;
- esetleges szolgáltatási szintek közbeiktatása;
- alapvető: rugalmasság, gazdaságosság, ellenőrizhetőség
Az értékesítési utak szereplőinek együttműködése és azok szempontjai:
- integrált elosztási rendszerek (a vállalat igyekszik kiépíteni egy minél teljesebb disztribúciós láncot);
- egyes vállalatok irányítják - a többiek közreműködésével - a disztribúciós láncot;
- szerződéses megállapodások;
- franchise.
3.4 Kommunikációs politika
A vállalat és a fogyasztók közötti információáramlás elveit és módszereit a vállalat oldaláról összefoglaló rendszer (reklám, személyes eladás, eladásösztönzés, PR).Célja: a fogyasztóknak ill. a vállalat környezetének komplex tájékoztatása és pozitív kapcsolatainak kiépítése, a vállalatról alkotott kép formálása.Főbb tényezői:
reklám , melynek főbb típusai:
- márkareklám;
- cégreklám;
- termékcsalád-reklám stb.
A sikeres reklámokról itt érdekes cikket talál!
Hét ötlet a sikeres reklámhoz
személyes eladás , mely során meghatározó:
- a személyes találkozás a vevővel;
- bizalom kiépítése.
eladásösztönzés, melynek fajtái:
- készpénz visszatérítés;
- áruminták;
- promóciók, stb.
közönség kapcsolatok - PR, melynek alapvető célja a vállalatról egy kedvező kép kialakítása a vállalatról.
Eszközei:
- sajtóhírek;
- szervezett rendezvények;
- közszolgálati tevékenység;
- prospektusok, különféle írásos anyagok, stb.
További érdekes információk a témával kapcsolatban:
Magyar Marketing SzövetségMarketing és Média Intézet
Magyar Reklámszövetség
Marketing tervezési eszköztár kis- és középvállalatoknak
Marketing gyüjtőlapja
Összefoglaló kérdések
1. Határozza meg, mi a marketingfunkció tartalma, melyek a marketing alapkérdései!
2. Ismertesse a marketingstratégia fogalmát és kialakításának folyamatát!
3. Ismertesse a marketing-mix elemeit!