Turizmus gazdaságtana fogalomtár
Turizmus gazdaságtana fogalomtár
Browse the glossary using this index
Special | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | ALL
" |
---|
"zöldmezős beruházás"Olyan beruházás, amelynek helyét teljesen közművesítetlen területen jelölik ki. A munkálatok megkezdésének előfeltétele az alapvető infrastruktúra (út, víz, villanyáram, gáz, telefonkábel) kiépítése.
| |
A |
---|
aktív forgalombeutazó forgalom
| |
all inclusiveCsomagtúrák jelzőjeként használják a turizmusban. Olyan csomagtúra, amelyben a szokásos alapszolgáltatások mellett (oda-vissza utazás, szállás, étkezés stb.) mellett minden egyéb szolgáltatás (programok, belépőjegyek, eszközhasználat, ital, cigaretta stb.) benn foglaltatik a csomag árában.
| |
Á |
---|
állandó költségOlyan költség, amely nem változik a kibocsátás mértékétől függően - akár több, akár kevesebb utas utazik például egy vonaton, a mozdonyvezető munkabére rövid távon állandó.
| |
A |
---|
amortizációértékcsökkenés | |
Á |
---|
árrugalmasságA kereslet %-os változásának mértéke az ár 1%-os változása következtében. Az árrugalmasság magas, ha 1%-os árváltozás következtében a kereslet több mint 1%-al változik. Az árrugalmasság alacsony, ha 1%-os árváltozás következtében a kereslet kevesebb mint 1%-al változik.
| |
A |
---|
attrakciólásd vonzerő
| |
autentikusEredeti. Valamely művészet vagy népi hagyomány eredeti szabályainak, motívumkincsének, forgatókönyvének megfelelő.
| |
B |
---|
bruttó hazai termékA magyar és külföldi tulajdonú vállalatok által belföldön megtermelt, végső felhasználásra szánt javak összessége.
| |
bruttó nemzeti termékA magyar tulajdonú vállalatok által belföldön és külföldön megtermelt, végső felhasználásra szánt javak összessége.
| |
bruttó utazási hajlandóságAdott idő alatt megtett összes turistaút száma egy ország lakosságának számához viszonyítva (%-ban kifejezve).
| |
D |
---|
dekonjunktúragazdasági visszaesés, recesszió | |
desztinációFöldrajzi célterület (település, régió vagy ország), amely rendelkezik mindazon turisztikai szolgáltatásokkal, amelyek a turisták igényeinek kielégítéséhez szükségesek.
| ||
deviáns(latin) a társadalom írott és íratlan törvényeitől, normáitól, hagyományaitól eltérő
(A latin deviancia szóból ered, jelentése: eltérés, elhajlás.)
| |
diszkrecionális jövedelemA jövedelemnek az a része, amely a kötelezően kifizetendő kiadások (például alapélelmiszer, rezsi) után megmarad, és amely szabadon, bármire elkölthető. Mivel a turizmusban való részvétel nem létszükséglet, a turista diszkrecionális jövedelme határozza meg utazási lehetőségeit.
| |
diverzifikálólásd diverzifikált | |
diverzifikáltösszetett, sokszínű, változatos | |
diverzitássokszínűség, változatosság, összetettség | |
duty freevámmentes vagy alacsonyabb vám- és/vagy hozzáadottérték-adót tartalmazó árú termékeket árusító üzlet | |
E |
---|
eklektikuskülönböző korok és stílusok jegyeit vegyesen alkalmazó; műfajok keveredésére alapuló | |
elsődleges turisztikai munkahelyekKözvetlen kapcsolatban állnak a turizmussal, vagyis ahol a turizmus megjelenik, ott e munkahelyek is megjelennek.
| |
eutrofizációTápanyag-feldúsulás élővizekben. Általában nagy mennyiségű szerves anyag pótlólagos bevitele nyomán jelentkezik. Hatására a növényzet (beleértve az algákat is) óriási mértékű szaporodásnak indul, elburjánzik. Gyakori kísérőjelensége a vízvirágzás (lásd ott). Az erősen eutróf víz fürdésre, vízisportokra akár teljesen alkalmatlanná is válhat.
| |
F |
---|
fenntartható fejlődésOlyan fejlődés, amely képes kielégíteni a jelen szükségleteit anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő generáció lehetőségét saját szükségleteinek kielégítésére. A fenntartható fejlődésnek három, egymással szorosan összefüggő pillére van. Ezek a társadalmi, gazdasági és környezeti fenntarthatóság. A fogalom tartalmilag mindhárom pillér együttes, kölcsönhatásukra kiterjedő értelmezését feltételezi. | |
fizetési mérlegA fizetési mérleg tartalmazza az ország összes, külfölddel folytatott reál- és pénzügyi tranzakcióit.
| |
fluktuációIngadozás | ||
foglalkoztatási multiplikátorAnnak a mérőszáma, hogy egy egységnyi pótlólagos turisztikai költés hány új munkahelyet generál. Általában 1000 egységnyi költésre adják meg, még így is eléggé kicsi törtszám.
| |
fogyasztói szegmensAzonos vagy nagyon hasonló jellemzőkkel, igényekkel rendelkező fogyasztók összessége.
| |
G |
---|
GDPlásd bruttó hazai termék
| |
GNP | |
Gross Domestic Productlásd bruttó hazai termék
| |
Gross National Product | |
Gross Outputlásd teljes kibocsátás
| |
H |
---|
heterogéneltérő, különnemű, sokféle | |
heterogenitáslásd heterogén | |
homogénegynemű, egyforma | |
homogenitáslásd homogén | |
I |
---|
IMFInternational Monetary Fund – Nemzetközi Valutaalap | |
incentívÖsztönző – a turizmusban a szakmai teljesítményt jutalmazó, gyakran csapatépítő célú, magas minőségű, gyakran egzotikus helyre irányuló vállalati jutalomutazás. | |
interdependenciakölcsönös függőség | |
J |
---|
Janus-arcA kettősség, kétarcúság jelképe. Janus a római mitológiában a kapuk istene, aki más arcot mutat a kapun belépők, és mást a kapun kilépők számára.
| |
jövedelemrugalmasságA kereslet %-os változásának mértéke a turista jövedelmének 1%-os változása következtében. A jövedelemrugalmasság magas, ha 1%-os jövedelemváltozás következtében a kereslet több mint 1%-al változik. A jövedelemrugalmasság alacsony, ha 1%-os jövedelemváltozás következtében a kereslet kevesebb mint 1%-al változik.
| |
K |
---|
kerozinKőolajszármazék, a petróleumhoz hasonló, de annál kevésbé illékony szénhidrogén. A sugárhajtóműves repülőgépek tipikus üzemanyaga.
| |
komplex termékA turista által igényelt szolgáltatások és a desztináció társadalmi-kulturális, természeti, gazdasági, politikai adottságainak összessége.
| |
kvalitatívnem számszerűsíthető, minőségi | |
kvantitatívszámszerűsített, számokkal kifejezhető | |
M |
---|
másodlagos turisztikai munkahelyekA turizmustól függetlenül is léteznek, de ha a turizmus megjelenik és fejlődik, ezen munkahelyek száma nőni kezd.
| |
MICEMeetings, Incentive, Conference, Exhibition – találkozók, incentív, konferencia, kiállítás – a hivatásturizmus főbb típusainak összefoglaló elnevezése. | |
motivációBelső hiányérzet, kielégítetlen szükséglet, amely cselekvésre ösztönzi az egyént. A turizmus szektor célja, hogy meggyőzze a fogyasztót arról, hogy hiányérzetét leginkább utazással képes megszüntetni. Az alapvető turisztikai motiváció a változatosságigény.
| |
multiplikáció(latin eredetű szó) Jelentése: megsokszorozódás, tovagyűrűző hatás. A gazdaság egy adott szektorában vagy alszektorában elköltött pénz továbbáramlik más szektorokba vagy alszektorokba, és eközben - optimális esetben - újabb profitokat termel.
| |
multiplikátorAnnak a mérőszáma, hogy a turizmusszektorban történő pótlólagos pénzköltés mekkora mértékű hatást vált ki a gazdaság más szektoraiban, illetve a gazdaság egészében.
| |
N |
---|
nettó utazási hajlandóságEgy terület lakosságának az a része %-ban kifejezve, akik adott időszakban legalább egy utat tettek.
| |
O |
---|
outputkibocsátás, termék | ||
P |
---|
passzív forgalomkiutazó forgalom
| |
piaci szegmenslásd fogyasztói szegmens
| |
prémium árképzésA legmagasabb ár alkalmazása, amelyet a fogyasztó még hajlandó megfizetni. Csak erős monopolhelyzetben vagy nagymértékű, hirtelen keresletnövekedés esetén használják.
| |
R |
---|
rezidensegy adott ország vagy terület állandó lakosa | |
S |
---|
SARS2002−2003-ban főként Ázsiában pusztító járvány (Severe Acute Respiratory Syndrome – súlyos, heveny légzőszervi tünetegyüttes). | |
szegmenslásd fogyasztói szegmens
| |
szezonalitásA kereslet éves viszonylatban jelentkező időbeni ingadozása, amelyet egyrészt klimatikus jellemzők, másrészt pedig társadalmi tényezők (például mikor adják ki egy országban az iskolai szüneteket, milyen ünnepek és munkaszüneti napok léteznek, mikor "szokás" szabadságra menni, stb.) magyaráznak.
| |
szociokulturális hatásokA társadalom tradicionális kultúráját, értékrendjét, szokásrendszerét érintő hatások. Jöhetnek egy külső kultúrából, de a társadalmon belüli változások is eredményezhetik. Hátterükben gyakran gazdasági hatások is állhatnak.
| |
szocioökonómiai hatásokKözvetlenül a gazdasági impulzusok által létrehozott társadalmi változások, amelyek az emberek megélhetésén, anyagi kultúrájuk, hatalmi helyzetük változásain keresztül hatnak a társadalomra.
| |
sztenderdizálásszabványosítás | ||
szubszaharaia Szaharától délre fekvő | |
T |
---|
teljes kibocsátásGross Output. Az adott gazdaságban egy év alatt létrehozott anyagi javak és szolgáltatások értéke. Tartalmazza minden gazdálkodó szervezet évi összes kibocsátását, függetlenül attól, hogy további feldolgozásra vagy végső felhasználásra szánt javakról van-e szó.
| |
tercier szektorSzolgáltatószféra, a gazdaság harmadik szektora. (A primer szektor a bányászat és a mezőgazdaság, a szekunder pedig a feldolgozóipar.)
| |
territoriális prekoncepcióegy adott területtel kapcsolatos előzetes elképzelések, várakozások
| |
tranzakciós költségekValuták átváltásáért fizetendő, általában az átváltani kívánt összeg néhány %-át kitevő jutalék, amely a bankot illeti. Már az ókori pénzváltók is alkalmazták. Ugyancsak tranzakciós költség a devizák átutalásáért a banknak fizetendő díj.
| |
turisztikai infrastruktúraA helyi lakosság és a turisták által közösen használt létesítmények összessége, amelyek a szabadidős és a hivatásturizmusban megjelenő tevékenységek végzését teszik lehetővé.
| |
turisztikai jövedelmi multiplikátorA multiplikáció mérőszáma, azt mutatja meg, hogy az egységnyi pótlólagos turisztikai költés a gazdaságban mekkora összjövedelmet generál.
| |
turisztikai szuprastruktúraAz adott desztináció teljes szálláshely- és vendéglátóipari kínálata, valamint az ezen felül álló, a turista által igénybe vett szolgáltatások összessége.
| ||
turizmus gazdasági hatásaiA küldő és a fogadó területek gazdaságának jellemzőiben, gazdasági struktúrájában a turizmus fejlődése következtében végbemenő változások.
| |
U |
---|
UL-repülőgépUltrakönnyű (ultra light) repülőgép, önsúlya 500kg alatt van. Önálló kategória a sportgépek között, általában csak kétszemélyes.
| ||
urbanizációAz urbanizáció a városfejlődés összetevőit komplex módon értelmező fogalom. Egyrészt mennyiségi változást jelöl, vagyis a városi rangú települések számának növekedését, illetve új városrészek kialakulását jelzi. Ebben az értelemben városodásról beszélhetünk. Másrészt minőségi változást jelent, vagyis a városi funkciók, normák, életmód terjedését feltételezi. Ebben az értelemben városiasodásról beszélhetünk. | ||
utazási hajlandóságlásd bruttó és nettó utazási hajlandóság
| |
Ü |
---|
üvegházhatásA levegőben jelenlevő szén-dioxid gáz okozza. A CO2 fékezi a földfelszín hősugárzásának kijutását a világűrbe, ezért a légkör felmelegszik. Ha a légkör CO2-tartalma növekszik, nő a légkör felmelegedése is. Ez a világméretű klímaváltozás, az ún. globális felmelegedés egyik valószínű oka.
| |
V |
---|
változó költségOlyan költség, amely a kibocsátás mértékétől függően változik - ha például kevesebb utas utazik egy repülőgépen, kevesebb adag ételt kell felszolgálni, az ellátás költségei tehát a kereslet függvényében változnak.
| |
VFRVisiting Friends and Relatives – rokonok és barátok meglátogatása | |
vízvirágzásA túlszaporodott zöld-, kék-, vagy vörös algák hatására a víz színessé válik. A bőrre általában nem ártalmas, de gusztustalan, ezért a fürdőzők otthagyják az ilyen természetes vizeket. Gondozatlan fürdőmedencékben is előfordulhat, főleg a zöldalgák tömeges megjelenése.
| |
volumenmennyiség, mérték | ||
vonzerőMinden olyan természeti és ember alkotta erőforrás, amely a turistát arra ösztönzi, hogy egy bizonyos desztinációba utazzon, és/vagy a felkeresett desztinációban hosszabb ideig tartózkodjon.
| |
W |
---|
WTOWorld Tourism Organization - Turizmus Világszervezet | |
WTTCWorld Travel and Tourism Council – Utazási és Turisztikai Világtanács | |